Pijte zdravě

Proč dodržovat pitný režim?

Podle lékařských studií pijí lidé v ČR pouze polovinu až dvě třetiny vody nutné pro optimální zdravotní stav. Doporučený denní příjem by se měl pohybovat v rozmezí dvou až tří litrů. Zvýšit by se měl v horkém podnebí, při fyzické námaze i v případě, že v jídle konzumujeme hodně soli. Nedostatek vody vyvolává únavu, bolest hlavy a kloubů. „Je prokázáno, že ztráta 2% tekutin z celkové tělesné hmotnosti představuje ztrátu 20% výkonnosti. Při pouhé 3% dehydrataci se objevují křeče a nevolnost,“ varuje MUDr. Jana Foltinova na odborném serveru www.pijtezdravouvodu.cz Voda pomáhá zředit a odplavit škodlivé látky z těla. Když organismus trpí nedostatkem vody, začne s ní šetřit, což vede často k vylučování příliš koncentrované moči, žluče i stolice a následně k opakovaným zánětům močových nebo žlučových cest. Příliš tmavá moč je tak jasným signálem, že bychom měli sáhnout po láhvi s vodou. Chybou je pít nárazově až při pocitu žízně.To je už pozdě! „Žízeň je signálem akutního nedostatku, který vysílá podvěsek mozkový. Dodávat tělu tekutiny bychom proto měli dřív, než se dostaví nepříjemné sucho v puse. Ideální je pít průběžně celý den po malých dávkách do 2 dcl. Větší množství totiž okamžitě vyloučíme močí a zbytečně tak zatěžujeme ledviny,“ doporučuje Foltinová. Podle americké studie z Centra pro výzkum rakoviny se pitím čtyř až pěti skleniček vody denně snížilo riziko vzniku rakoviny tlustého střeva o 45 procent u mužů a o 32 procent u žen oproti kontrolní skupině, která denně vypila pouze dvě sklenky vody. Naopak dlouhodobější dehydratace přispívá k rozvoji všemožných civilizačních nemocí v důsledku zahlcení těla toxiny. Průzkumy na amerických univerzitách prokázaly, že řada pacientů trpících vysokým krevním tlakem, některými alergiemi, zažívacími obtížemi či únavovým syndromem je vlastně žíznivá! Tyto nemoci jsou mnohdy prvními signály dehydratace organismu.

Víte, co pijete?

Voda je součásti všech živých organismů, tvoří až 70% lidského těla. Zdravá a čistá voda je základní podmínkou života. Kvalitě vody proto musíme věnovat pozornost. Voda z podzemí je čerpána z hloubky několika desítek až stovek metrů a je už miliony let čištěna tím nejdokonalejším filtrem, který existuje – samotnou zemí. Hlubinné podzemní zdroje bývají obvykle chráněny jakýmisi pokličkami z horniny, například žulovým nadložím, takže průsaky znečištění z povrchu by přicházely v úvahu snad jedině u zemětřesení. Díky tomu se voda na povrch dostává křišťálově čistá, připravená k pití bez jakýchkoliv chemických úprav, kterými musí procházet povrchová voda z vodovodní sítě. Zákon navíc přesně stanovuje, kolik vody je možné čerpat, aby zůstala její hladina zachována i pro příští generace a předepisuje péči o prameny i jejich široké okolí. Určuje rovněž, že minerální voda musí obsahovat neměnný původní obsah minerálů či stopových prvků. Její dodavatel musí jednoznačně prokázat, že voda svým složením prospívá lidskému organismus, a že přirozeně obsahuje prvek, který tělo potřebuje ke zdárnému vývoji a jsou pro ni stanoveny přísnější limity. Dodavatel může minerální vodu pouze minimálně upravovat bez použití chemikálií, zároveň nesmí ovlivnit původní složení vody. Většinou se tato voda pouze filtruje přírodními cestami, aby se odstranily nestabilní látky, jako například železo, které se ve vodě přirozeně vyskytuje. Minerální vody jsou potravinou a jako s potravinou s nimi musí být také zacházeno. Na skladování dohlíží Státní zemědělská a potravinářská inspekce, která provádí pravidelné kontroly kvality všech potravin.

V čem tkví výjimečnost Mattoni?

Alespoň třetinu z denní dávky tekutin by měly pokrývat minerální vody, které doplňují hladinu důležitých prvků v těle. Nejvhodnější pro dlouhodobý pitný režim jsou středně mineralizované vody s vyváženým poměrem makro- a mikro- prvků. Na podporu zažívání jsou vhodné tzv. kyselky. Za vodu třetího tisíciletí, vhodnou pro každodenní konzumaci, lze považovat Mattoni.Je to dáno její mimořádnou kvalitou a optimálním složením. Mattoni je čerpána z hlubinných vrtů, prastarých geologických podloží, v ekologicky čisté krajině u Karlových varů. I proto se stala nejoblíbenější minerální vodou a symbolem zdraví. Podle klinických studií Karlovy univerzity v Praze je vhodná i k prevenci poruch krevního oběhu.

Jak prospívají minerály tělu?

Biochemické pochody v lidském těle umožňuje voda a v ní rozpuštěné minerály. K základním prvků patří sodík (hlavní iont mimobuněčné tekutiny) draslík (činnost svalů a přenos nervových vzruchů) hořčík (činnost enzymů) a vápník (součást kostí a zubů). Kvalitě vody proto musíme věnovat pozornost. Výzkumy prokázaly význam pití mineralizované vody v prevenci infarktu, naopak příjem demineralizované měkčí vody zvyšuje riziko zlomenin. Vařením v měkké vody ztrácejí potraviny většinu esenciálních prvků, u hořčíku a vápníku mohou ztráty dosahovat až 60 %. V lokalitách s měkkou vodou se proto doporučuje používat kvalitní pramenité a minerální vody i k tepelné úpravě stravy.